GT Grade Alloy, Maxxis Rambler, Fabric Scoop – první dojmy

Minulý týden mi dorazila jedna speciální zásilka, nebo spíš zásilky dvě. V jedné velké krabici bylo zbrusu nové GT Grade Alloy 105, v druhé menší pak pláště Maxxis Rambler 700x40c, sedlo Fabric Scoop a bidon bez košíku Fabric Water bottle.

Cíl této mise je přitom jasný. Otestovat GT Grade Alloy 105, avšak nikoliv (jen) v originálním složení, ale právě vybavené zmíněnými díly a doplňky, abychom prověřili, co vše toto kolo dokáže, ale abychom se podívali na zoubek i zmíněným plášťům, sedlu či revolučnímu provedení cyklistické lahve fungující bez košíku!

Zároveň mám v plánu se na GT Grade svézt v jeho víceméně původní sestavě s hladkými plášti Continental Ultra Sport II 700×28, abych měl porovnání jak se toto kolo chová s plášti kategorie „Gravel bike“ a s klasickým silničním obutím. GT Grade je totiž poměrně universální stroj, který najde uplatnění jak na hladkém asfaltu, tak i na prašných cestách a při volbě odpovídajícího obutí se nemusíte bát vytáhnout jej i do lehčího terénu, jak jsem to udělal hned při našem prvním praktickém seznámení.

GT Grade Alloy 105 - test

Kam vyrazit?

Když jsem kolo skládal začal jsem přemýšlet, kam ho vzít, kde by se s ním dalo projet, abych mohl vyzkoušet a nakombinovat trochu offroad sekcí, širší lesní a polní cesty a mezi tím si zkrátit čas na asfaltu. Shodnou okolností mě napadlo, i se mi to hodilo, vyrazit směr Berounsko, zakotvit s autem v údolí říčky Loděnice a vyrazit do akce zjistit, co GT Grade, jakož i jednotlivé části dokáží.

Trasa výletu v okolí říčky Loděnice (42 km, 757 m) – GPX data
GT-Grade-Alloy-105-mapa

Chvilka zvyku…

Přiznávám, že první kilometry s GT Grade byly trochu rozpačité. Chvilku jsem ladil tlak v pláštích, trochu se pral s řazením, které jsem doma v dílně sladil jen narychlo, což nebylo úplně optimální a pak jsem se také musel sžít se silničním posedem na rozbité cestě, kde jsem své malé putování začal. Vše se ale rychle vyřešilo a já si pak jízdu začal užívat s každým kilometrem víc a víc.

První co mě zarazilo byla vysoká stabilita řízení a určitá neochota měnit rychleji směr jízdy, což je dané jak geometrií počítající se spíše vyššími provozními rychlostmi, tak i tlustšími plášti, které logicky kladou trochu větší odpor. Konečný tlak, co jsem na první vyjížďku naladil byl tuším 3,5 bar vepředu a 4 bar vzadu.

Příjemným překvapením je skutečnost, jak je kolo i na rozbitých cestách jisté a pohodlné. Samozřejmě nelze jeho komfort srovnávat s odpruženým horským kolem, ale na to jak GT Grade jede po nezpevněných cestách není znát, že by mělo tendenci z vás vyklepat duši. Člověk samozřejmě musí hlídat terén a volit pokud možno hladkou stopu, projet se toho dá ale vážně hodně. Vedle širších prašných cest jsem to střihnul i několika úzkými pěšinkami, kde bylo s kolem potřeba více manévrovat, avšak ani toto nebyl pro GT Grade problém.

GT Grade Alloy 105 - test GT Grade Alloy 105 - test

reklama

Maxxis Rambler 700x40c

Pláště Maxxis Rambler 700x40c se na první dojem rozhodně osvědčily. Nejsou úplně hladké, ale ani nijak extra zubaté. Jejich vzorek je volen jako ideální kompromis pro dostatečně jistý záběr v terénu, nemluvím o blátě a jiných extrémech, přitom poměrně svižně a hladce jedou i po silnici a ni nijak drasticky nehučí.

Jejich velký objem si přitom postará o nemalý komfort, aniž byste měli pocit, že sebou vláčíte zbytečně moc gumy, která se nepříjemně deformuje. Podobně jak se to může stát u MTB kol kategorie 27,5 Plus, čehož je varianta 700x40c svým způsobem silničním ekvivalentem. I přes velký objem a lehce nižší (universální) tlak byly pláště Maxxis Rambler krásně čitelné a vždy jsem se na ně mohl spolehnout. Často jsem se až divil, že udržely víc, než bych si býval předem tipnul.

GT Grade Alloy 105 - test

Fabric Scoop

Sedlo Fabric Scoop je asi nejuniversálnějším modelem této značky, jelikož se nabízí ve velkém počtu provedení. V první řadě se vyrábí tři tvary podle pozice za řídítky (Flat/Shallow/Radius) pro nízký sportovní úchop, střední sportovní posed a komfortní vzpřímenou pozici. Dále si můžete, vedle barev, vybrat i ze čtyř kombinací materiálů, kde lze mixovat nylonový základ s celovými nebo titanovými ližinami, případně zvolit kombinaci karbon/nylon, či karbon/karbon.

My máme na hraní sedlo středního tvaru Shallow v kombinaci titanium/nylon ve verzi pojmenované Race, která váží krásných 250 g. Chcete-li znám moje dojmy z praxe, pak se nedivte, že jsou zatím jen pozitivní! Nevím proč, nějak jsem si vzpomněl na sedlo Prologo na kole Cannondale Scalpel-Si, které mě minulý týden mučilo! Prostě mi nesedlo. Proti  němu jsem si s Fabricem Scoop připadal jako v pohádce. Jeho tvar je už jen od pohledu krásně uhlazený a jemný, jemně a uhlazeně na mě působilo i za jízdy.

Nikde žádná ostrá hrana, nikde nic netlačilo… Paráda. Teď mi dokonce dochází, že jsem se za jízdy několikrát podivoval nad tím, jak moc je zadní partie GT Grade Alloy komfortní, proto si říkám, kolik z toho má na svědomí právě sedlo a jeho titanové ližiny? V tomto tvaru (Shallow) se jedná o ideální variantu pro sportovní MTB stroje, ale skvěle se sedlo Fabric Scoop zatím osvědčilo i na GT Grade, jelikož obecně preferuju spíše horní úchop za páky než spodní v oblouku.

GT Grade Alloy 105 - test

Fabric Water bottle

Co jsem zatím neměl příležitost pořádně vyzkoušet je lahev Fabric Water bottle. Pouze jsem na rám připevnil kotvící kolíky a nasadil bidon. Rafinované mi připadá, že s lahví přišly hned čtyři tyto kolíky, proto jimi můžete osadit návarky na spodní i sedlové trubce a lahev pak upevnit kam zrovna budete chtít aniž by rám „hyzdil“ prázdný košík. Měl jsem v plánu, že lahev cestou naplním ze studánky, ale nějak jsem žádnou nepotkal a zůstal věrný vodními vaku v batohu, kde jsem měl fotovýbavu a oblečení. Tak příště…

Zatím jsem došel k poznání, že je potřeba trochu cviku a síly, abyste lahev z úchytu sundali. Nasadit jde krásně snadno, při sundávání klade určitý odpor. To je ale spíše pozitivem, protože kdyby šla uvolnit příliš snadno, hrozilo by, že ji někde ztratíte. No nic, více si povíme příště, až i lahev Fabric pořádně vyzkouším.

Více o testovaných produktech na jednotlivých firemních stránkách
www.gtbicycles.cz | www.maxxis.com | www.fabric.cc

GT Grade Alloy 105 - test GT Grade Alloy 105 - test

Foto: Štěpán Hájíček