Genesis Equilibrium 10 Disc – TEST

Značka Genesis je Britská stálice, či dokonce jeden z nejvýznamnějších producentů Spojeného Království, který je u nás zatím v roli okrajového hráče. Přitom ale díky své specifické „ostrovní filosofii stavby kol“ nabízí zajímavou alternativu k běžné cyklistické konfekci. Model Equilibrium Disc 10 je toho dobrým příkladem už jen díky kombinaci ocelového rámu, karbonové vidlice a diskových brzd.

Genesis je výrobcem, který se nebojí hledat specifické cesty, kombinace různých materiálů, či materiály jako takové střídat už jen v jedné modelové řadě. Lidé z Genesis sami o sobě prohlašují, že staví kola taková, jaká se líbí hlavně jim a na jakých je baví jezdit. Jedním dechem pak v popisu své vlastní značky zmiňují, že díky velikosti, do jaké se v současnosti rozrostli, si mohou dovolit občas i trochu experimentovat a uvádět v realitu své neortodoxní nápady.

Dědic trůnu

Genesis Equilibrium Disc 10 není nijak výstředním modelem, spíše aktuálně konečnou fází delší rodové linie nesoucí toto jméno. Řada Equilibrium představuje rodinu silničních kol v klasickém hávu, které si nekladou za cíl být nejlehčí, nejrychlejší či nejtužší, naopak se snaží být přívětivými souputníky, věrnými parťáky a neúnavnými dříči. Tato rodinka vždy směřovala své úsilí hlavně k pohodlí jezdce, možnosti soustředit se více na krajinu kolem sebe, než na asfalt pod svými koly. Cílem řady Equilibrium je vychutnat si každou minutu v pohybu, či spíše každou hodinu nebo ještě lépe hodiny nekonečného brouzdání širým světem.

V této modelové řadě najdete třeba i klasický cestovatelský model Equilibrium Decade s blatníky, světly a nosičem. To je ale vlastně dokonalý opak testovaného stroje Equilibrium Disc, který se naopak snaží být ve své klasičnosti co nejmodernější. Proto se zde snoubí tradiční ocelový rám a moderní karbonová vidlice s kónickým sloupkem řízení (taper). Vše korunují kotoučové brzdy, které mohou být mechanické (Equilibrium Disc 10), mechanicko-hydraulické (Equilibrium Disc 20) nebo plně kapalinové (Equilibrium Disc 30). Stačí si jen vybrat…

Genesis Equilibrium Disc 10 - test

Každý z jiného světa, společně za komfort a odolnost!

Ono je zde vlastně drobných či větších kontrastů a specifik o dost víc. Vezměte si například zapletená kola Fulcrum Racing Sport DB CX původně navržená pro cyklokros. Jejich přítomnost má hned několik důvodů. V první řadě je to prostý fakt kompatibility s diskovými brzdami, jelikož příliš velký výběr běžných silničních kol určených pro kotouče zatím není. Další v pořadí jsou odolné širší a navíc i asymetrické ráfky C17  (šířka 23/17mm – vnitřní/vnější). V neposlední řadě Britům nejspíš učarovaly náboje s posílenou ochranou proti vniknutí nečistot, což se na ostrovech s jejich nechvalně proslulým počasím hodně cení.

Ostatně připravenost na všechny možnosti povětrnostních podmínek je zde patrná i na dalších místech. I když se rám Equilibrium Disc snaží tvářit pokud možno sportovně a uhlazeně, nezapomíná ani na praktickou stránku věci. Proto je vybaven řadou montážních bodů pro dlouhé celoobvodové blatníky a v případě potřeby jej lze osadit i nosičem. V Británii může být taková výbava povinností už jen proto, abyste vůbec přežili tamní rozmary počasí v Čechách se takové zaměření může zúročit, bude-li kolo plnit roli zimního tréninkového stroje, či stroje určeného pro dobrodružství na silnici za jakéhokoliv počasí.

Genesis Equilibrium Disc 10 - test

Ukaž na ně prstem!

Dost už ale obecných řečí, mrkněme na kolo trochu zblízka a pak konečně hurá do sedla. Je zde totiž pár bodů, na které bych rád dopředu ukázal prstem. V první řadě to může být již zmiňovaná karbonová vidlice poměrně robustní stavby, jejíž specialitou je bovden či hadice přední diskové brzdy protažená vnitřkem její levé nohy. Z hlediska instalace či servisu nic nad čím by člověk jásal, po stránce vzhledu je to ale luxusní parádička. Samozřejmostí je úchyt pro třmen brzdy typu Post Mount (disk 160 mm), překvapením možná klasická rychloupínací osa.

Rám samotný je vyrobený z bezešvých za studena tažených trubek vzešlých ze slitiny „Mjölnir chromoly.“ Příznivci severské mytologie jistě vědí, o čem je řeč (Mjölnir je Thorovo kladivo). Pokud vám tato jména nic neříkají, pak po nich snad ani nepátrejte a s miřte se s prostým faktem, že se jedná o původní slitinu značky Genesis se základy v oceli třídy 4130. Pro zajímavost, vyšší modely vsází na legendární značku Reynolds a její slitinu 725, vrcholný model „Stainless“ pak na materiál Reynolds 931.

Genesis Equilibrium Disc 10 - testPoužitá slitina oceli nese jméno ze severské mytologie – Mjölnir je legendární kladivo Thora, boha bouří a blesků.

Starý a nový zákon

Specialitami rámu jsou různé kontrasty klasické konstrukce a moderních prvků. Tradiční jsou kupříkladu drobné stavěcí šroubky řazení na hlavě a moderní je hlava jako taková díky své kónické konstrukci. Na oceli působí rovněž trochu kontrastně výrazné středové složení s ložisky vyvedenými mimo rám, což je dnes sice standard, či základ, na jemném ocelovém rámu ale toto řešení působí zajímavě mohutně.

Poslední zmínku bych věnoval zadním patkám, kdy jsou obě značně technicistního vzhledu. Levá u třemene usazeného uvnitř zadní stavby zjevně zohlednila více praktickou stránku věci, než samotný vzhled. Závěr zadní partie proto poněkud rozbíjí jinak uhlazený vzhled decentního ocelového rámu, na patky ale kolo nejezdí, proto se pojďme podívat, „co dělá Equilibrium Disc 10 na silnici!“

Genesis Equilibrium Disc 10 - testHlavová trubka, která je u velikosti M dlouhá poctivých 170 mm, je místem řady kontrastů. Najdeme na ní klasické stavěcí šroubky, stejně tak běžné horní (externí) ložisko. Spodní ložisko je naopak integrované a hlava se dole rozšiřuje, aby pobrala kónický sloupek řízení. 

reklama

Vítejte na palubě

Jen co si člověk naladí posed, vyskočí do sedla a rozjede se, v tu chvíli na něj začne Genesis Equilibrium Disc promlouvat jako hlas letušky v první třídě: „Vážení cestující, pohodlně se usaďte, jsme zde proto, abychom se postarali o váš komfort a maximálně zpříjemnili průběh vaší cesty.“ Ano, tato silnička je o pohodlí a o cestách na dlouhé vzdálenosti. Nedělá si ambice být někde jako první, pokud to neobnáší fakt, že všichni ostatní účastníci své snažení vzdají pro únavu, bolesti celého těla, či morální rozklad. Nic takového vás v sedle tohoto Genesisu nepotká, tedy krom samotné únavy, která je otázkou kondice a rozložení sil.

Vše ostatní jako by bylo laděno pro zážitek z nikdy nekončících kilometrů v sedle. Začněme tradičně posedem, který není vysloveně turistický, ale ani radikálně sportovní. Posuňte představec do nejnižší polohy a dosáhnete aerodynamičtější pozice, i tak ale bude znát, že je předek spíše vyšší a chce hýčkat vaše záda a ulevit rukám, než vás škrtit a sešněrovat pro vyšší výkon ale nižší výdrž.

Genesis Equilibrium Disc 10 - testZajímavý je pohled na kombinaci štíhlého ocelového středu a výrazných ložisek, na něž dosedají, v porovnání s rámem, mohutné kliky Shimano Tiagra.

Toporný? Nikoliv! Jistý a ladný…

S komfortnějším a více vzpřímeným posedem jde ruku v ruce i klidné a soustředěné řízení, jehož jasným synonymem je stabilita. Při přesedání z jiné více sportovně zaměřené silnice vás ten klid vedení stopy možná až zarazí. Jeden kamarád se nebál použít výrazu „toporné řízení!“ Věřte mi ale, že se ovládání Genesisu Equilibrium Disc dostane člověku rychle pod kůži, přičemž může přejít až v jistý způsob návyku.

Snadno si totiž navyknete, že není potřeba nic řešit, že se lze i na rozbitých hrbolatých českých okreskách jen zlehka opírat ruce o řídítka, soustředit se na vyrovnané tempo nebo na krajinu míhající se okolo vás, či na široké výhledy po dosažení nejvyššího výškového bodu vaší výpravy.

Stačí si chvíli zvyknout a nepřijde vám, že je vedení Genesisu zbytečně pomalé, ani když dojde na sjezd serpentinami zpět do reality. Ano, Equilibrium Disc není žádná štika, nechce sebou nechat smýkat hned vpravo, hned vlevo, i tak se ale do zatáček pokládá celkem ochotně a hlavně jistě. Je to vlastně o pocitu z celého kola, které vás rychle dostane do stavu uvolněné mysli, že vás snad ani nenapadne, řezat serpentiny v divokém tempu a vysoké kadenci. Spíše jimi krásně a ladně proplujete jako na obláčku.

Genesis Equilibrium Disc 10 - test

Je to víc než silnička…

Obláček je vlastně dost výstižná metafora pro další téma, které je vlastně stále stejné – komfort a zase komfort. Genesis Equilibrium Disc je stále „jen silnice,“ není tedy kolem kategorie „Road Plus“ jako třeba Cannodale Slate CX1. Ale právě na měřítka silnice je komfortní víc než dost. Samozřejmě není pochyb o tom, že nejvýznamnější hráči v symfonii komfortu jsou sympaticky hladké a kulaté pláště Continental Grand Sport Race v rozměru 700x28c, které tlumí české hrboly a výmoly vážně skvěle.

Nejsou to ale jen pláště, které se jinak pojí s poměrně tvrdými CX koly se středně vysokými ráfky, přes něž se pár procent vibrací přeci jen dostane až k rámu. Zde ale účinně zasáhne „matka ocel“, které v přední části podává pomocnou ruku „bratr karbon.“ Sorry, trochu jsem se těmi příměry nechal unést… Ale vážně, pohodlí, jaké se jezdci dostane na tomto kole, navíc luxusně vyrovnané na obou frontách, není něčím, co byste na silnici zažívali každý den.

Samozřejmě se k jezdci i tak dostanou určité rázy, což jsem si ověřil na pár „oblíbených“ testovacích úsecích hned na začátku jednoho z mých zkušebních okruhů. Všechny nárazy a údery přicházející od asfaltu jsou i tak krásně utlumeny a jejich hrany osekány, že se jednoduše dají vydržet. Křivoklátské kostky by asi člověka vytřásly i v sedle tohoto stroje, každopádně by se daly přečkat lépe, než a řídítky i té nejkomfortnější sportovní silnice dneška.

Genesis Equilibrium Disc 10 - testJedním z důležitých hráčů na poli pohodlí jsou pláště Continental Grand Sport Race v rozměru 700x28c, které ale nejsou žádnou brzdou, co se lehkosti odvalování týká.

Tučné výkupné

Když už jsem se rozvášnil a nechal se unést hýčkáním ocelového rámu, musel jsem se dost nutit, abych sestoupil z obláčku nadšení a dotkl se alespoň špičkami nohou země a reality. Její tíha na mě poté tvrdě dopadla! I když vlastně až v momentě, kdy jsem kolo před návratem po testu kontrolně vážil. Už potěžkání v ruce něco naznačilo, hodnotu 10,45 kg bych ale nečekal. Nečekal bych ji proto, že i přes tento fakt jede Genesis vážně hezky, jako by si z čísel na papíře nic nedělal…

Neříkám, že je Genesis Equilibrium Disc 10 nabroušená raketa, to rozhodně není. Ostré nástupy mu moc neříkají, pokud si ale chcete v delším výjezdu stoupnout, nebude vám v tom bránit. Mnohem radši má vyrovnaný vytrvalostní styl, stejně jako udržování tempa na rovince. Zde ostatně velké balóny Continental 28c společně s pevnými a těžšími výplety fungují jako slušný setrvačník, který pomáhá snadno udržovat tempo. Zkrátka vytrvalec jak má být.

Také v kopcích je ve výsledku snazší sedět a nepřehánět to s kadencí, než zápasit s vlastní vahou jízdou ve stoje. Ocelový rám není žádná měkká žvýkačka, s moderními karbony se super masivní oblastní středu se měřit ale úplně nemlže a vlastně ani nechce. Tohle je prostě jiný svět. Svět, kterému jsem ale rychle přišel na chuť, svět kde jsem po delší novoroční odmlce v klidu a bez jazyku až na asfaltu pokořil hned několik ze spíše delších a prudších lokálních výjezdů. Převody mi v tomto směru přišly rozumné a kombinace 50/34 vůči 11-28 z. mě nikde výrazně neomezovala.

Genesis Equilibrium Disc 10 - testLevá zadní patka byla vymodelována čistě účelově. Svou roli plní dokonale, trochu ale rozbíjí vzhled jinak decentního rámu…

Váhavé čelisti

Poměrně hodně jsem byl zvědavý také na projev mechanických kotoučů TRP Spyre, už jen proto, že jsem se za poslední dobu mohl několikrát rozmazlit silniční hydraulikou (např. Cannodale CAAD 12 Disc 105). První sjezdy a místa s potřebou výrazněji krotit rychlost byly poněkud rozpačité, jelikož nějaký čas trvalo, než se brzdiče TRP chytly. Tedy než se zajely a rozbrzdily. Avšak poté, co se na kotoučích i destičkách vytvořila základní „patyna,“ zazněla ze středů kol jiná písnička.

Není to hydraulika, která je zkrátka kapitolou samou pro sebe, i tak jsme ale pořád o řád jinde proti ráfkovým čelistím. Za mechanická Tektra (TRP) je někdy potřeba více vzít, síly ale mají dost. Na jejich mírně skokovitou modulaci si lze také zvyknout, hlavní je, že brzdí stále stejně. Stále stejně jistě a účinně, ať již proletíte louží, vracíte se domů za vytrvalého deště, nebo to říznete prašnou cestou. Ani v jednom případě (dobře seřízené) třmeny neskřípou ani nechrastí, jen se zakusují do kotoučů silou sobě vlastní.

Máte-li možnost, neváhejte nad pořízením vyšší verze s hydraulikou, pokud ale na hydrauliku nemáte, nebo jí třeba nevěříte, stále je lepší cestou mechanický kotouč než ráfková brzda. Tedy pokud sami před sebou obhájíte rozdíl v hmotnosti, který jsem si já vyřešil po prvním zabrzdění.

Genesis Equilibrium Disc 10 - testKotouče jsou hudbou budoucnosti i na silnici! Mechanika není až tak komfortní jako plně hydraulické systémy, stále je ale spolehlivější a jistější než ráfkové čelisti. Proti přitom mluví snad jen hmotnost.

KOMPONENTY

Příjemným překvapením byla nižší sada Shimano Tiagra, které dohromady nechybí nic důležitého, pokud tedy nesníte o jedenáctirychlostním řazení. Nahoru řadí Tiagra podobně zlehka a přesně jako vyšší sady, při opačném pohybu řetězu, tedy směrem na menší pastorky, mi naopak připadala odezva snad ještě přesnější a polohy výraznější, než u poslední dobou několikrát testované sady Shimano 105. Kompromisy se zde dle mého děly jen po stránce hmotnosti a použitých materiálů, funkčně nelze proti Tiagře říct ani „popel.“

Vedle vyšší hmotnosti, kterou, jak je mi předem jasné, řada lidí Genesisu Equilibrium Disc 10 prostě neodpustí, jsem našel jediné další potenciálně slabé místo snad jen v sedle a v sedlovce. Oboje to jsou produkty s logy Genesis. Sedlovka se zahnutým zakončením a zámkem stylu Tom Ritchey z roku „raz dva“ mě vizuálně ruší, v provozu jsem na ni byl ale schopen zapomenout a kdyby ne, není problém ji vyměnit.

Druhým možným problémem je sedlo, které se mi líbí pro svůj minimalistický vzhled a uhlazený design, v jednu chvíli mě ale začalo nepříjemně tlačit. Další den při další vyjížďce to ale bylo o poznání lepší a napotřetí jsem na něj už zcela zapomněl. Takže šlo možná jen o zvyk a o správné nastavení polohy. Ostatně sedlo a další kontaktní body jsou často otázkou značně individuální, proto není třeba brečet, dokud se mléko ještě ani nerozlilo.

Genesis Equilibrium Disc 10 - testSedlovka Genesis je jako ze „staré školy,“ což by vlastně mohlo dobře ladit k ocelovému rámu. Komu by se nelíbila, může jí vyměnit, nebo na ní prostě zapomenout a jen jezdit!

Genesis Equilibrium Disc 10 – závěr

S Genesisem Equilibrium Disc 10 jsem si užil mnoho příjemných chvil na silnici a cítil se vždy uvolněně a spokojeně. Toto kolo, či tato modelová řada není o okamžitých výkonech, razantních nástupech, či sjíždění balíku. Je spíše o pocitu volnosti, o větru ve vlasech pod vaší helmou, o lehkosti s jakou proplouváte krajinou a postupně polykáte desítky a desítky kilometrů a pomalu, ale jistě zapomínáte na čas. Genesis Equilibrium Disc 10 je primárně kolem komfortním, kterému nejvíce sedí dlouhé trasy a vyrovnané tempo. Ideálním společníkem tedy bude po silničáře cestovatele, ale i pro jezdce, kteří hledají trochu jiný druh silnice.

Základní data PLUSY MÍNUSY
Hmotnost: 10,45 kg (vel. M, 53 cm, bez pedálů)
Cena: 46 900 Kč
Více informací na webu: www.genesisbikes.co.uk
Cenu a dostupnost si ověřte na e-shopu
www.trailshop.cz
Cenová osa Genesis Equilibrium Disc :
Genesis Equilibrium Disc 10: 46 900 Kč
Genesis Equilibrium Disc 20: 57 900 Kč
Genesis Equilibrium Disc 30: 69 900 Kč
Genesis Equilibrium Disc Stainless: 105 900 Kč
(Rámova sada 59 900 Kč)
Rámova sada Reynolds 720 (s hl. složením): 19 900 Kč
Komfort
– komfortní rám
– komfortní vidlice
– komfortní pláště
– komfortní posed
Klidné vedení, které přispívá k chuti strávit v sedle neomezeně dlouhou dobu
Po chvíli zvyku snadno čitelné a jisté ovládání i v zatáčkách
Jemné tvary ocelového rámu
Kotoučové brzdy – jisté a silné
Exkluzivní vzhled
Možnost doplnění o blatníky a nosiče
Snadné udržování rychlosti na rovině
V klidném tempu vyjde každý kopec, na který si ukážete
Ocelový rám krásně nese zvuk a při řazení lahodně „zvoní“
Vyšší hmotnost
Hydraulické brzdy by byly krásné
Až moc hrubý tvar zadních patek v porovnání s rámem
Nelíbí se nám tvar sedlovky, ale to je jen drobnost

Genesis Equilibrium Disc 10 - test

GENESIS Equilibrium Disc 10 (2016)
Rám Genesis Mjölnir Seamless Double-Butted Cromoly
Vidlice Carbon Road Disc w/ 1-1/8
Představec Genesis Road (+/-7, 110 mm)
Řídítka Genesis Road Compact (šířka 440 mm)
Řazení Shimano Tiagra, 10-speed
Přehazovačka/Přesmykač Shimano Tiagra/Tiagra
Kazeta Shimano CS-HG500, 12-28 zubů
Kliky Shimano Tiagra (50/34 zubů)
Brzdy TRP Spyre-C (kotouče 160/140 mm)
Zapletená kola Fulcrum Sport DB CX
Pláště Continental Grand Sport Race, 700x28c
Sedlo Genesis Road Race
Sedlovka Genesis
Hmotnost 10,45 kg (vel. M, 53 cm, bez pedálů)
Cena 46 900 Kč – www.trailshop.cz

Foto: Štěpán Hájíček