SALSA Beargrease X5 – TEST

Salsa je jednou z klasických značek s dlouhou historií stavby kol, které ale rozhodně nejsou běžnou konfekcí, naopak míří spíše do specifických oblastí a svým způsobem vykrývají mezery na trhu. Salsa rovněž patří mezi značky s nejdelší tradicí výroby fatbiků, od níž mnozí jiní opisují. Kde jinde byste tedy chtěli hledat fatbike se závodními geny?

Salsa má totiž v nabídce hned několik řad „tlustých kol“, včetně plně karbonových nebo plně odpružených modelů, kdy je každá varianta stavěna s odlišným zaměřením. Proto zde nenajdete jen jedno kolo s velkoobjemovými balóny „na vše,“ jak je tomu u mnoha značek, pro něž jsou fatbiky pouze doplňkem. Zastoupení Salsy pro ČR přitom v průběhu minulého roku převzala pod svá křídla společnost Schindler s.r.o., díky čemuž máme konečně možnost jedno z těchto peprných kol vyzkoušet na vlastní kůži.

Salsa beargrease X5 - TESTNa vrcholu Malá Buková (431 m) – na horizontu Máchovo jezero – mapa výletu

Fatbike road movie

Model Salsa Beargrease X5 jsem zkoušel poměrně dlouho a také dost dlouho čekal na to, jestli napadne konečně trochu sněhu, abych „sněžné kolo“ neproháněl jenom po blátě. Bohužel to ale se sněhem tentokrát nevyšlo, jelikož když už na pár dní napadl i v Praze, nebyla jednoduše příležitost na kolo vyrazit. Proto jsem si vymyslel vhodnou alternativu v podobě výletu do okolí Máchova jezera (mapa + gpx), abych sníh vyměnil alespoň za jemný písek.

Dnešní test tedy pojmu trochu v duchu „road movie,“ ostatně už také proto, že jsem základní jízdní dojmy v rychlosti shrnul v původním článku popisujícím moje první dojmy v sedle Salsy Beargrease. A upřímně, ono toho na pevném fatbiku není až tak moc k popisování, například v porovnání s takovým enduro fullem, tedy snad krom zážitků, kterých mám víc než dost. Nad to vše se mým výletem k „Mácháči“ jen potvrdilo, že fatbike neznamená nutně „snowbike,“ tedy že tlustá kola nemusíte prohánět jen a pouze skrz závěje a po bílých pláních horských hřebenů či zafoukaných údolí.

Salsa-Beargrease-X5-test-51Jednou to člověk zkouší cestou, jindy „necestou“! Na přilnavost širokých gum na pískovci jsem si přitom rozhodně nemohl stěžovat!!! Jen ty kořeny dole mě trochu děsily…

Pískovcové dobrodružství

Už v původním článku s prvotními jízdními dojmy jsem zmiňoval, že je Salsa Beargrease obdařena velice příjemným sportovně střiženým posedem, který padne do ruky během prvních pár metrů. Zkrátka stačí vyskočit do sedla, uchopit trefně tvarovaná řídítka Salsa Salsa Flat 3 v šíři 750 mm a pak už si jen užívat to správné fatbikové dobrodružství.

V mém případě jsem začínal u hlavní silnice vedoucí od Mladé Boleslavi na Českou Lípu, auto nechal na kraji obce Obora (u rybníku Velká Pateřinka) a okamžitě zaplul do lesa polykat písečné kilometry. Jak již bylo mnohokrát zmíněno tu i támhle, klíčovou veličinou pro jízdu s fatbikem je tlak v pneumatikách. Ten jsem s vidinou „písečných dun“ volil spíše nižší, jelikož jsem doufal v minimum asfaltových přesunů. Díky tomu byly pláště 45NRTH Husker Dü (26×4.0“) krásně komfortní a fungovaly jako poměrně účinné odpružení se základním zdvihem.

I přes to, že Salsa Beargrease nemá ani milimetr aktivního pérování, je na obou frontách vysoce komfortní. Zejména na lesních a polních cestách zpestřených spletenci kořenů či hromadami kamení. Není to samozřejmě až taková jízda jako s odpruženou vidlicí či s tlumičem pod zadkem, nelze se také pouštět v rychlosti do vysloveně těžkých a výrazně rozbitých pasáží, pro poklidnější cestování a komfortní putování krajinou ale kapacita vzduchových polštářů bohatě postačuje.

Salsa beargrease X5 - TEST Salsa beargrease X5 - TESTMusel jsem chvíli sedět na paloučku a hledět na svá kola, abych rozluštil, co je značka plášťů a co jméno modelu (45NRTH Husker Dü (26×4.0“))

Když se houba žvejkne

Na pár věcí je ale v této souvislosti třeba upozornit. Již naznačené těžší sekce nejsou pro toto kolo úplně to pravé ořechové. Na březích Máchova Jezera jsem si při pózování zkoušel sjet i pár náročnějších skalek, což samo o sobě nebyl problém, nepříjemnosti ale nastaly dole na dojezdu. V místě, kde bych ideálně potřeboval pustit brzdy a „odjet z technické sekce,“ se nacházela celá plejáda výrazně vystupujících kořenů.

Dalo se to sice zvládnout prácí s řídítky a s těžištěm, avšak ne vždy mi to vyšlo na sto procent. Už jen jak jsem po očku kontroloval kontrolku na foťáku jsem pár větších příčných kořenů chytil předním kolem takříkajíc „na komoru!“ Stalo se poté, že se kapacita „balónového odpružení“ dost rychle vyčerpala, a já pocítil ostrou hranu extra širokého ráfku SUNringlé MuleFüt 80 SL. Defekt se naštěstí nekonal, to by musela být asi mnohem větší pecka, která by prostřelila plášť či objemnou duši, příjemný pocit to ale rozhodně nebyl.

Když už je řeč o pláštích a ráfcích, je potřeba zmínit, že kombinace balónů 45NRTH a ráfků SunRingle předvádí vcelku umírněné chování při jízdě na pevném povrchu i s poměrně nízkým tlakem. Jednoduše, že se tyto pláště až tolik nedeformují a řídítka se v náklonu až tak silně nezavírají, jako u jiných plášťů a jiných tlustých kol, co jsem zatím zkusil,  i když zcela oproštěni od tohoto efektu nebudete ani zde. Na druhé straně čím měkčí a sypší bude povrch pod vašimi koly, tím méně patrný tento efekt bude. Ale tak to funguje u všech fatbiků.

Salsa beargrease X5 - TEST Salsa beargrease X5 - TESTMechanické kotouče působí jako řešení patřící do musea, pravdou ale je, že v silném mrazu lanka nezmrznou a neztuhnou tak jako brzdová kapalina, či na chlad podstatně náchylnější minerální olej.

reklama

Šplhá jako…

Velká plocha plášťů na stroji  Salsa Beargrease je velkou devizou také ve výjezdech všeho druhu. S tímto kolem se mi dařilo stoupat po skále, po písku, v listí, ale třeba i na blátě nebo po vcelku strmé lesní cestě plné kořenů a to bez výraznějšího zaváhání. Příjemné je třeba i to, jak velká zadní guma ve výjezdech obaluje kořeny, díky čemuž si není třeba vysloveně dělat hlavu s výběrem stopy. Stačí najít místo kde nejsou překážky výrazně ostré a jen v klidu sedět, systematicky šlapat a postupně sbírat jeden výškový metr za druhým.

Salsa Beargrease vaše vrchařské schopnosti navíc podpoří i vhodným rozložením těžiště a sportovní pozicí za řídítky, která nahrává efektivnímu přenosu síly vašich nohou na pedály. Při boji s gravitací přijde vhod i vysoká torzní tuhost rámu, který vaši energii rozhodně nepromrhá. Přestože je model Beargrease „sportovním“ fatbikem, ve verzi X5 jediným hliníkovým strojem této řady, je to stále fatbike a proto nečekejte, že do kopce vyletíte v tempu jako na XC raketě. Tak se na tlustých kolech nejezdí! Velké tlusté pláště mají radši setrvalé vyrovnané tempo než razantní nástupy.

Proto by vaším cílem mělo být spíše dosáhnout maximálního denního převýšení, než nejrychlejšího času na mezičase. Když se vrátím ke svému výletu okolo Mácháče, vybavuju si poměrně živě dva zásadní výjezdy. První rovnou od jezera Velkou Kraví roklí směrem na Popelový hřeben, druhý když jsem se vydal pokořit vrchol zvaný Malá Buková. Jak už jsem říkal, chtělo to spíše vytrvalostní přístup, než snahu o maximální výkon, postupně jsem se ale vyškrábal až nahoru v jednom i druhém případě.

Salsa beargrease X5 - TEST Salsa beargrease X5 - TESTRám působí jako dostatečně prostorný, přesto pro 4″ široké pláště 45NRTH na 80 mm širokých ráfcích SUNringlé bylo místa v zadní stavbě tak akorát.

Fatbike v ráji „moto bláznů“

Výraznější dojem ve mně zůstal z pokoření Malé Bukové (431 m), což je evidentně místo, kde ve velkém řádí parta motorkářů a snaží si zde ověřit své schopnosti vyjet co nejvýše. Já to ale jako správný cyklista pojal přesně obráceně. Nahoru jsem se škrábal po téměř nepoužívané lesní cestě a místy takřka neznatelné turistické značce, na vrcholek samotný jsem se pak dobojoval cestou necestou, abych se ve výsledku dolů spustil brázdami vyoranými plášti silných motorek.

A to byl asi nejsilnější zážitek z celého dne! Nacházelo se zde totiž ostrými drapáky motorek doširoka rozorané úbočí, kde jsem si připadal jako bych sjížděl svah pokrytý čerstvým prašanem. Zasunul jsem tedy sedlovku do rámu a surfoval vesele dolů po písečných dunách. Luxusní byl i dojezd dole již běžnou úvozovou cestou, rovněž plnou nadýchaného písku, kde bych se s běžným kolem asi rychle zastavil. S fatbikem Salsa Beargrease jsem ale plul hezky po povrchu, sem tak vyšvihl oblouček, někdy chtěný, jindy méně, abych následně kolo zase v pohodě srovnal a pokračoval požadovaným směrem.

Poslední část mojí cesty zahrnovala rovinatý přejezd po písečných i asfaltových cestách a závěrečné stoupání k hradu Bezdděz, lépe řečeno do podhradí, kdy se Salsa pochopitelně lépe cítila na měkčím písku, než nudně rovném asfaltu. Vyslovené utrpení to ale nebylo ani na lesních silničkách, alespoň po dobu, kdy se mi dařilo držet tempo a kadenci. Ovládání Salsy Beargrease na rovině, ostatně i ve sjezdech, je přitom krásně přirozené a tak nějak bezprostřední. Základem je příklon ke spíše klidnějšímu a stabilnějšímu projevu, avšak je-li třeba, není problém kolo vyslat přesně tam, kam zrovna potřebujete.

Salsa beargrease X5 - TEST Salsa beargrease X5 - TESTVelikost je to, oč tu běží! Šlapací střed je typu PressFit, rozměru 41×121 mm (pojme jeden až dva převodníky a osy GXP či 24 mm), ráfek SunRingleFüt 80 SL zase disponuje šířkou 80 mm. Pro skromnost není místo!

Spurt na balónech

Stále je to ale fatbike, který je s nízkým tlakem v pláštích přirozeně „opilý“ a celkově línější, zejména na pevném podkladu silničním, ale to si musí člověk sám zkusit, aby toto pochopil a dokázal si to vůbec představit. Nicméně po stránce geometrie jako takové musím Salse vyseknout hlubokou poklonu za její model Beargrease, který se ovládá podobně přirozeně jako běžné sportovní MTB stroje. Velké pláště jí ale zajišťují více stability, než je tomu u štíhlých štik klasického rozměru.

V dalším bodě bych rád zhodnotil třeba i schopnosti akcelerace, ale ono se to pořádně nedá, jelikož stále mluvíme o fatbiku. Navíc o základním modelu řady Beargrease, který jako jediný využívá služeb hliníkového rámu, osazen je vstupní sadou SRAM X5 a dohromady váží necelých 15 kg. Takže o briskní akceleraci zde hovořit rozhodně nelze, jelikož kupříkladu na spurtování vestoje nejsou tlusté gumy jako takové zrovna ideálním nástrojem. Pokud je tedy nenabušíte jako běžný plášť, ale to by se pak ztrácel smysl celého kola.

Salsa beargrease X5 - TEST Salsa beargrease X5 - TESTSalsa hodně vsází na vlastní komponenty (řídítka, představec, vidlice, atd.), proti nimž nemáme jedinou připomínku. Líbí se nám že výrazná vášeň lidí ze Salsy pro cestování se odráží například i v logu ve stylu kompasu.

Zůstaňte sedět!

Výrazně efektivnější je zůstat sedět a šlapat vyrovnaně a poctivě „do kruhu,“ aby se tlusté měkké gumy zbytečně nerozhoupaly a vy se pak nevlnili jako při plavbě po zčeřené vodní hladině. Každopádně na nedostatek tuhosti rámu jako takového si stěžovat v žádném případě nemůžu, jelikož když už se do toho budete chtít pořádně opřít, rám Salsy vám bude více než dostatečnou oporou.

Dostatečně pevná a jistá je také přední hliníková vidlice, u níž mi ale, minimálně po morální stránce, chyběla pevná osa. Při silnějším stisku přední brzdy jsem měl navíc pocit, jakoby přední kolo pod plným zatížením uhýbalo lehce k jedné straně, jako by třmen přední brzdy vidlici lehce ohýbal. Ono je to ale možná dáno prostou deformací pláště, který jsem vepředu vozil s tlakem kolem 0,5 bar.

Salsa beargrease X5 - TESTChcete-li přesmykač, stačí nasadit objímku. Nechcete-li. zůstane vám krásně čistý rám. 

KOMPONENTY

Rám Salsy Beargrease je krásně jednoduchý, postrádá jakékoliv odpružení a jeho výbava je spartánsky prostá, proto toho dnes není moc k popisování. Asi nejvýraznější částí jsou kola a pláště, o nichž již bylo řečeno více než dost. Napadá mě snad ještě tolik, že je 80 mm široký ráfek SunRingleFüt 80 SL zajímavý velkým počtem otvorů pro nyple. Normálně je zapleten na střídačku celkem běžným počtem drátů (32), teoreticky by jich ale mohl nést dvojnásobný počet, pokud byste chtěli stvořit „nezničitelný“ set pro „fatbike freeride.“

Netradiční a zajímavá je kombinace prvků brzdové soustavy, kdy na původní řídítkách Salsa najdete klasické brzdové páky Avid FR5 a na opačném konci lanka nikoliv jejich stájového souputníka, ale brzdiče Tektro Aries. Kombinace je to možná netradiční, přesto ale plně funkční. Brzdové páky Avid jakoby trochu ctily starší školu a více nahrávaly ovládání dvěma prsty, ale i jedním se toho dalo ubrzdit vcelku dost. Někdy jsem si ale, proti svému přesvědčení a dobrému bikerskému vychování, nemohl pomoci a použil prsty dva, abych rozjetý tank Salsa Beargrease na požadované vzdálenosti skutečně zabrzdil.

Třmeny Tektro jsou klasické konstrukce s jednou pevnou a jednou pohyblivou destičkou. Co se mi líbilo byla možnost posouvat obě destičky samostatně více do záběru nebo naopak (klasický benefit mechanických kotoučů). Díky tomu bylo prvotní seřízení a jemné doladění příkladně snadné. Navíc oproti mým posledním zkušenostem s mechanickými kotouči jsem zde nemusel opakovaně dotahovat lanko s ohledem na zajíždění, či opotřebení destiček. Seřizoval jsem je snad jen jednou.

Vcelku milým překvapením byla i funkce základního řazení SRAM X5, které sice nemělo přesnost a razanci současných špiček standardu 1x, po chviličce zvyku jsem s ním ale neměl jediný problém. Velké páčky byly sice lehce gumovější, jednotlivé polohy ale byly dostatečně přesné a výrazné a to při řazení nahoru i dolů. Ve výsledku to ve mě vyvolalo vzpomínky na doby nedávno minulé, kdy se běžně řadilo 3×9 a já měl na svém kole páčky X9 a přehazku X0. A abych nezapomněl, rozsah převodů daný sestavou 2×10(kliky 22/34 a kazeta 11-36 zubů) byl zcela dostatečný a proto jsem bez větších problémů vyjel vše, co jsem si stanovil za cíl.

Salsa beargrease X5 - TESTPřehazovačka X5 je sice úplným základem v rodině SRAM, proto třeba postrádá systém stálého napnutí (Type 2), i tak ale fungovala více než dobře. Tím vlastně dokázala, jak moc jsme dnes zmlsaní moderními vymoženostmi a předraženými systémy řazení… 

Salsa Beargrease X5 – závěr

Škoda, že tomu letos náhoda nepřála a já nemohl Salsu prověřit také na sněhu, který napadl před a po testu tohoto stroje. To už ale člověk neovlivní! Na druhou stranu jsem si s tímto kolem užil dost srandy na píscích okolo Máchova jezera a mohl si tak ověřit jak se kolo chová na pevném povrchu, asfaltu či pískovci, ale i na písečných dunách a sypkých svazích. A hlavně jsem u toho nemusel mrznout!

Tato zkušenost mi zároveň potvrdila, že fatbike nemusí být jen snowbike, tedy že to není kolo s kterým má smysl jezdit jen a pouze po bílé peřině, i když právě na ní mu bude asi nejlépe. Už třeba jen s ohledem na mechanické kotouče, v nichž vám v mrazu neztuhne kapalina, jak se mi to stalo před rokem v Jeseníkách (Specialized Fatboy – zážitky ze závějí).

Salsu Beargrease jako takovou musím hodnotit maximálně pozitivně, jelikož mi tohle kolo bylo nanejvýš příjemným společníkem. Zejména její sportovně-všestranný posed a výtečně narýsovaná geometrie byly tím, co stálo za prakticky okamžitým  souzněním jezdce s kolem. Je zkrátka vidět, že Salsa má s fatbiky dlouholeté zkušenosti a proto měla čas doladit řízení a posed takřka k dokonalosti. Stačí jednoduše vyskočit do sedla a jet. Výtečná se ukázala být také kombinace plášťů 45NRTH a 80 mm širokých ráfků SunRingle MuleFüt, které si i při nízkém tlaku dokázaly udržet, na fatbikové poměry, krásně čitelné jízdní vlastnosti.

Základní data PLUSY MÍNUSY
Hmotnost: 14,95 kg (vel. M/17″, bez pedálů)
Cena: 44 990 Kč
Více informací na webu:

www.salsacycles.com
Cenu a dostupnost si ověřte na e-shopu
www.mojekolo.cz
Přirozený sportovně-všestranný posed
Dobře tvarované, dostatečně široké a do ruky rychle padnoucí řídítka Salsa
Přirozené ovládání kombinující potřebnou stabilitu a pohotové reakce
Kombinace plášťů 45NRTH a ráfků SunRinglé (80 mm)
– stabilní boky vyznačující se rozumnou mírou deformace i s nízkým tlakem na pevném podkladu
– vysoká míra komfortu
– gumy zbytečně neskáčou
– rozumný kompromis podoby vzorku, který slušně jede a je dostatečně jistý na asfaltu, na hlíně, na pístku a snad i na sněhu
Příjemně tlusté a dlouhé gripy Salsa
Až překvapivě dobře fungující řazení SRAM X5
Tuhý rám
Jednoduchý uhlazený vzhled
Dobře fungující brzdy (Avid/Tektro)
– dostatečně silné, snadno ovladatelné (čitelná modulace) a také snadno seřiditelné
Brzdové páky Avid běžně chválím, zde jsem úplně spokojený nebyl, ale to je spíše tím, jak jsem rozmazlený moderní hydraulikou
S ohledem na cenu a úroveň výbavy vlastně nemám co bych tomuto kolu vytýkal…
Snad bych byl jen radši za pevnou osu v přední vidlici, ale toto je vyřešeno u vyšších karbonových modelů řady Beargrease

Salsa beargrease X5 - TESTSurfování po úbočí Malé Bukové. Aneb co zvládne parta motorkářů…

SALSA Beargrease X5 (2016)
Rám Salsa Beargrease Aluminum
Vidlice Bearpaw Aluminum, QR (pevná)
Řazení SRAM X5 (2×10)
Přehazovačka/Přesmykač SRAM X5/X5
Kliky SRAM X5 (34/22 zubů)
Pláště 45NRTH Husker Dü (26×4.0“)
Náboje/Ráfky Novatec D201SB/SUNringlé MuleFüt 80 SL
Řídítka Salsa Salt Flat 3 (750 mm)
Představec Salsa Guide
Brzdy (páky/třmeny) Avid FR-5/Tektro Aries (kotouče 160 mm)
Hmotnost 14,95 kg (vel. M/17″, bez pedálů)
Délka posedu (orientační – špička sedla/osa řídítek) 53 cm
Cena 44 990 Kč – www.mojekolo.cz

Salsa-Beargrease-Geometry

Okruh okolo Máchova jezera

Délka: 36 km
Převýšení: 642 m
GPS data: cykloserver.cz
Salsa-Beargrease-Machovo-jezero-mapa
Foto: Štěpán Hájíček