Lapierre Xelius SL 500 CP – TEST

Francouzská klasika z Dijonu, značka Lapierre, před dvěma lety kompletně přepracovala vytrvalostní model Pulsium (test na BikeAndRide.cz) a také představila odpor vzduchu zohledňující závodní raketu Aircode. Co ale klasický sporťák Xelius? Na ten přišla řada loni, respektive zásadní inovace se soustředili na aktuální model roku 2016.

Zmíněné dva sesterské modely Pulsuim a Aircode se zdají být jako dokonalá dvojice pro nasazení od jarních klasik, kde dominuje komfortní Pulsium, po kriteria či etapové závody s převažujícím rovinatým profilem, kde je důležitá rychlost a proto je třeba se více soustředit na aerodynamiku. Lehkost, tuhost a minimální odpor vzduchu přitom zohledňuje právě poměrně mladý Aircode. Ten se pro rok 2016 dočkal dalšího vylepšení, tedy již tradičně poklesu hmotnosti a nárůstu tuhosti.

Universální dědic

O těchto dvou modelech ale dnešní test není. Naopak se chceme zaměřit na model Xelius SL, který svým zařazením pasuje přesně mezi stroje Pulsium a Aircode. Jedná se o klasickou závodní silnici, která si v nové generaci bere to nejlepší z obou svých před časem inovovaných bratří. Od Pulsia přebírá určité prvky posilující míru komfortu, od Aircodu si zase Xelius vypůjčil něco aerodynamických řešení, aby lépe řezal vzduch při vyšších rychlostech, kterých se rozhodně nebojí.

Lapierre Xelius SL by tak měl být ideálním průsečíkem (nikoliv kompromisem!), vlastností zmiňovaných sourozenců. Jako bonus přidejte nízkou hmotnost, kdy se model Xelius SL dokonce pyšní pomyslným titulem „nejlehčí silnice Lapierre všech dob.“ U francouzů přitom tradičně nemůže chybět technologie pojmenovaná EFI, rozdělující rám na spodní „silovou část“ výstižně pojmenovanou PowerBox a horní půlku pečující o komfort jezdce. Vše je přitom zabaleno v elegantním, uhlazeném a lehoučkém těle.

Lapierre Xelius SL 500 CP - test

Odbočka pro komfort

Než se vrhneme na naše jízdní dojmy, pojďme se podívat na pár zajímavých vylepšení a konstrukcí, které se na tomto rámu nachází. Začněme technologií nazvanou 3D Tubular, tedy propojením zadních vzpěr nikoliv se sedlovou, ale s horní rámovou trubkou. Cílem tohoto řešení je snížit hmotnost a především zvýšit schopnost rámu tlumit vibrace. Toho je dosaženo tak, že energie putující od zadního kola k jezdci nemíří přímo do sedla skrze sedlovou trubku, ale rozloží se v rámu díky odklonění vzpěr až k horní trubce.

Dnes již vcelku běžnou a u vyšších modelů řady značek poměrně samozřejmou záležitostí je plná příprava pro elektronické řazení Shimano Di2. Lapierre Xelius SL v  tomto není žádnou výjimkou. Specialitou, dnes ne až tak ojedinělou, je použití „tajných dvířek“ ve spodní trubce s přípravou pro „neviditelné“ uchycení baterie systému Shimano Di2 v nejnižším možném bodě, aby bylo zachováno co nejnižší těžiště.

Dalším vylepšením je již dříve zmiňovaná aplikace Power Box systému, tedy výrazné rozšíření spodní rámové trubky na jejím konci, posílení oblasti středu, stejně jako nasazení mohutných nohou zadní stavby. Dodejme, že se konstruktéři zaměřili rovněž na snížení celkového těžiště a zároveň použili kratší zadní stavbu než jaká se nacházela u předchozí generace. Výsledkem by měla být ještě lepší ovladatelnost a nekompromisní akcelerace.

Lapierre Xelius SL 500 CP - testOblast středu je skutečně masivní! Mohutná je spodní trubka, do stran se rozšiřuje trubka sedlová a rovněž nohy zadní vidlice nejsou žádná brčka…

Sportovec i dobrodruh

Lapierre Xelius SL 500 CP je čistokrevným závodním strojem, což vám bude jasné hned jak se usadíte za jeho řídítka. Posed je totiž sportovně delší a nižší, nikoliv však přehnaně natažený. Já i Ondra jsme si pro více volnosti pro naše záda nechali všechny podložky pod představcem, díky čemuž nebylo nutné se nad řídítky přehnaně hrbit. Navíc takto bylo možné trávit v sedle Xeliusu i dlouhé hodiny bez křečí, bolestí či jiných problémů.

S posedem, který je patrně sportovní, nezapomíná však na pohodlí jezdce, souvisí i téma jízdního komfortu jako takového, na který bylo při modernizaci Xeliusu myšleno více než dostatečně. Na jedné straně zde najdete lehkou karbonovou vidlici s patrným aerodynamickým tvarem a kompozitním taper krkem (1⅛” a 1¼”), která je při silové jízdě ve stoje příkladně tuhá, přesto velice dobře tlumí vibrace přicházející od předního kola.

Zajímavostí vidlice jsou jak dopředu vystupující ploutve pod čelistmi přední brzdy, které se soustředí na snížení odporu vzduchu, tak i nohy samotné vyhnuté směrem do stran, což je nejlépe patrné při pohledu zepředu. Právě zde se nejspíš nalézá jedno z kouzel vysokého jízdního komfortu.

Lapierre Xelius SL 500 CP - test Lapierre Xelius SL 500 CP - testVidlice kombinuje několik zajímavých rysů. Nahoře jsou vidět ploutvičky doplňující tvar přední brzdy pro lepší obtékání vzduchu, dole je zase patrné větší rozkročení vidlice i její obloukovité prohnutí pečující o komfort jezdce.

Luk a šíp

Vzadu nacházíme již dříve zmiňované netradičně uchycené vzpěry, které jsou při pohled z boku ohnuté do jako luk, míjí sedlovou trubku a plynule navazují na trubku horní. Výsledkem je na obou frontách až nečekaný komfort, zejména s přihlédnutím k tuhosti, lehkosti a rychlosti nového Xeliusu. Ondra to ve svých poznámkách popsal následovně:

„Skutečně mě překvapila míra pohodlí, kterou nabízí kolo jako celek. Rám i vidlice Lapierre Xelius SL perfektně tlumí různé povrchy a není cítit v podstatě žádný projev hrubého asfaltu ani malých nerovností. Komfort se zde ale neodráží na výkonech kola, které je tuhé víc než dostatečně a okamžitě reaguje i při razantních nástupech.“

Lapierre Xelius SL 500 CP - testZ tohoto úhlu pohledu je asi nejlépe vidět jak zadní vzpěry „bez povšimnutí“ míjí sedlovou trubku a plynule navazují na horní část rámu, aby se k sedlu dostalo co nejméně vibrací. 

Ostrý řízek!

Tuhý a pevný celek, který rozhodně není žádným kostitřasem, pozitivně promlouvá i do řízení, které je vyladěno v akčním sportovním stylu. Nechybí mu dostatečná stabilita potřebná v rychlých otevřených sjezdech, hlavními vlastnostmi jsou ale přesnost, rychlost a ochota kdykoliv měnit směr. Jak opět popsal Ondra: „Xelius SL 500 CP dovoluje projíždět zatáčky plnou rychlostí téměř za všech okolností, jelikož je příjemně živý, obratný a hlavně poslušný.“

S jistotou v náklonu pomáhá i schopnost rámu účinně tlumit vibrace, díky čemuž se můžete do oblouku opřít i na místech, kde není povrch „německy dokonalý,“ ale naopak typicky „česky pestrý.“ Kolo v žádném směru neuskakuje, naopak se snaží příkladně kopírovat terén a své udělají i pláště Michelin Dynamic Sport o šíři 25 mm. Ty kombinují příjemně snadné odvalování, jasně čitelný projev a více než solidní tlumící schopnosti.

Jediné co třeba Ondrovi vadilo byl pocit trochu těžkopádného projevu při jízdě do prudších výjezdů v sedě (na sílu). Jak sám říkal, mohlo to být způsobené na něj trochu menším rámem a kratšími klikami, než na co je běžně zvyklý, ale možná i těžší skladbou převodů vodnou do české kotliny, méně pak do Alpského profilu. Každopádně na rovinkách je Xelius SL 500  díky sportovní geometrii hodně rychlý a zábavný a není zde ani zbytečně vážný. Ve výjezdech pak také dokáže slušně ožít, jen je potřeba se do toho „pořádně obout.“

Lapierre Xelius SL 500 CP - testInovace se nemusí soustředit jen na velké a výrazné celky. Chytré je umístění malé gumové krytky na pravou nohu zadní vidlice v blízkosti kazety, tedy v místě, kde je řetěz nejblíže rámu. 

reklama

Ubrat pár deka a…

Zapletená kola Mavic Aksium patří sice k levnějším a navíc chronicky známým kouskům, během testování jsme s nimi ale neměli jediný problém. Kolo rozhodně nebrzdila a nepůsobila jako vysloveně slabý článek v sestavě jinak výtečně tuhého  celku. Kola Mavic dobře spolupracovala s již zmíněnými plášti Michelin Dynamic Sport a proto jediné, co jim můžeme vytknout, je katalogová hmotnost necelých 1900 g. To by mohl být pro někoho důvod k jejich brzké výměně za lehčí set. Je přitom slastné představit si o kolik rychlejší a v kopcích schopnější by mohl Lapierre Xelius být, kdyby shodil pár deka právě na rotační hmotně!

V části věnované popisu výbavy můžeme pokračovat zmínkou o 420 mm širokých řidítkách ZIPP průměru 31,8 mm, která v kombinaci s extra měkkou omotávkou Lapierre Vexgel fungovala jako vyloženým balzámem pro ruce. Řídítka Zipp s omotávkou Lapierre výborně tlumily i větší rázy a umožnily nám jezdit klidně i celý den bez rukavic. Řídítka ke kolu přitom pojí představec stejné značky, který překvapí použitím torxů na místo klasických imbusů. Zjevný vliv rodiny SRAM, pod niž Zipp již nějaký čas spadá.

Lapierre Xelius SL 500 CP - testKola Mavic Aksium by mohla sice trochu zhubnout, ostudu ale nedělala ani mimořádně tuhému rámu Lapierre Xelius SL. Plně spokojeni jsme byli s výkony striktně hladkých plášťů Michelin Dynamic Sport, které lze vozit dokud se „neojedou na plátno.“

Karbonová štangle

Zmínit bychom měli také karbonovou sedlovku Lapierre o průměru 27,2 mm, která byla velkým pracantem co se komfortu týká. Zejména v případě Ondry, který ji měl více vytaženou udělala velký kus práce. Trochu trápení nám ale působil její do rámu integrovaný zámek s rozpěrným kamenem, který bylo těžké utáhnout tak, aby sedlovka držela jistě na svém místě. V tomto bodě se jednoznačně neobejdete bez adhezní pasty na karbonové rámy. Jak mimochodem vyplynulo z diskuze v prodejně MojeKolo.cz, kde jsme Xelius vraceli, může být problém i v tom, že toto konkrétní testovací kolo putuje od jezdce k jezdci.

Klasická objímka je samo sebou jistější cestou, v Lapierre ale zvolili tuto cestu s vidinou, že si kolo koupíte, nastavíte a na sedlovku pak už moc často sahat nebudete. V případě střídání jezdců a častého utahování toto řešení jednoduše trpí. Takže nejdřív namazat (adhezní pastou) s citem utahovat a zbytečně často do zámku nesahat. I tak ale bude lepší nezapomenout doma imbus. Tímto problémem ale může trpět skutečně jen zmíněný kus, jelikož když jsme před rokem na webu BikeAndRide.cz testovali Lapierre Pulsium se stejným druhem uchycení sedlovky, stačilo jej jednou nastavit a nic dalšího jsme neřešili!

Lapierre Xelius SL 500 CP - testNa sedlo Selle Italia X1 Black si vlastně ani nevzpomínáme, což znamená, že fungovalo! Karbonová sedlovka Lappierre SPC-619 (Ø: 27.2 mm) možná není výrazná v otázce vzhledu, o to snaživější je v otázce komfortu. 

Vzpomínám na kotouče

Osazení jako takové využívá služeb kompletní sady Shimano 105 v klasické sestavě 2×11. Kliky s převodníky 52/36 zubů v kombinaci s kazetou 11-28 řadí kolo spíš do kategorie klasik, než na post vrchařského speciálu, přesto byl rozsah s ohledem na hmotnost a výkonnost celého kola dostatečný i na prudké České kopce. Na rovinkách Ondru trochu tahali za nohy kratší kliky (172,5mm) ale to bylo dáno velikostí „M“, jelikož u většího „L” najdete klasickou délku 175 mm. Já si ale osobně stěžovat nemohl, jelikož mým kratším nohám právě kratší kliky maximálně vyhovovali. Proto bych také řekl, že je jejich délka dobře volena dle aktuální velikosti rámu.

Řazení komponentů z rodiny Shimano 105 je tradičně přesné a lehké, proto byste jen s těží poznali, že sedláte jen „stopětku“ a nikoliv vyšší sadu, pokud byste o tom dopředu nevěděli. Brzdy byly rovněž spolehlivé. Se silnějším stiskem páky ale přišel i výraznější nástup jejich síly a v delších sjezdech byly po zahřátí až trochu kousavé. Ale na to si lze zvyknout. Horší je to s jejich mechanickým ráfkovým projevem, zejména po přesedlání z diskové hydrauliky posledně testovaného Cannondale CAAD 12 Disc, ale to je jiná písnička.

Lapierre Xelius SL 500 CP - testČelisti Shimano 105 byly dostatečně silné a spolehlivé, po zahřátí ale byly lehce kousavé. Každopádně když jednou podlehnete slastnému mámení kotoučů, těžko se vám bude vracet k ráfkovým brzdám… Lapierre ale diskové brzdy zatím nabízí jen u řady Sensium.

Lapierre Xelius SL 500 CP – závěr

Nový, či lépe řečeno zásadně omlazený Xelius SL je sice dle určení čistě závodní model, jehož nejvyšší verzi sedlají jezdci stáje FDJ, osobně v něm ale vidíme potenciál i pro širší silničářskou veřejnost. Vzhledem k tomu, nakolik je nový Xelius svižný, obratný a tuhý, je až s podivem, že nezapomíná na pohodlí jezdce. Komfort v sedle totiž dokáže podpořit jak originálním zpracováním karbonového rámu a vidlice, tak třeba volbou doplňků jako je silná omotávka řídítek, nebo vibrace aktivně pohlcující karbonová sedlovka Lapierre.

Lapierre Xelius SL 500 CP je na pohled pěkné kolo s řadou zajímavých detailů a s výtečnými jízdními vlastnostmi. V této cenové kategorii jej jistě ocení jak nadšení závodníci, tak i hobby jezdci, kteří hledají parťáka na dlouhé švihy, jenž jim přitom dá pocit nekompromisní rychlosti a bude jim dostatečnou oporou při spurtech „na ceduli.“. Navíc s cenou necelých 63 000 Kč korun je Lapierre Xelius SL 500 CP i relativně dostupným strojem se skutečně špičkovým rámem a reprezentativní výbavou, kde má smysl časem vyměnit snad jen kola za lehčí.

Základní data PLUSY MÍNUSY
Hmotnost: 8,3 kg (vel. M, 52 cm, bez pedálů)
Cena: 62 990 Kč
 
Více informací na webu:

www.lapierre-bike.cz
 
Cenu a dostupnost si ověřte na e-shopu
www.mojekolo.cz
 
Cenová osa Lapierre Xelius:
Lapierre Xelius SL 500 CP (Sh. 105) – 62 990 Kč
Lapierre Xelius SL 600 CP (Sh. Ultegra) – 82 990 Kč
Lapierre Xelius SL 700 CP (Sh. Ultegra Di2) – 96 990 Kč
Lehký a příkladně tuhý rám
Velký důraz na komfort
– rám a vidlice
– výbava v podobě silnější omotávky a aktivně pracující karbonové sedlovky
Svižnost a lehkost akcelerace
Jasně čitelný a vyvážený projev ovládání, kterému nechybí jistota ani ochota okamžitě měnit směr
Zatáčky lze projíždět „maximální rychlostí“ i díky tlumícím schopnostem rámu
Sportovnější posed, který ale nebrání delším jízdám
Skvělý projev kola trochu zastínili problémy s integrovaným zámkem sedlovky, může jít ale o problém konkrétného testovacího kola, které putuje „z ruky do ruky,“ jelikož před rokem zkoušené Pulsium se stejným systémem stejným problémem netrpělo
Kola Mavic Aksium by byla naším jediným kandidátem na výměnu za lehčí kus
Pozor, spojení řídítek a představce jistí torxy, jen abyste měli správné nářadí v kapse…

Lapierre Xelius SL 500 CP - test

Lapierre-XeliusSL-geometry

LAPIERRE Xelisu SL 500 CP (2016)
Rám Xelius SL Carbon
Vidlice Lapierre Xelius SL (Full Carbon)
Představec ZIPP Service Course BLACK 6° – 90 mm (XS, S) / 100 mm (M) / 110 mm (L) / 120 mm (XL) / 130 mm (XXL)
Řídítka ZIPP Service Course 80 Anatomic – 40 mm (XS) / 42 mm (S, M, L) / 44 mm (XL, XXL)
Řazení Shimano 105, 11-speed
Přehazovačka/Přesmykač Shimano 105/105
Kazeta Shimano 105, 11-28 zubů
Kliky Shimano 105 (50/36 zubů) – 170 mm (XS, S) / 172.5 mm (M) / 175 mm (L, XL, XXL)
Brzdy Shimano 105 (čelisťové ráfkové)
Zapletená kola Mavic Aksium
Pláště Michelin Dynamic port 700x25c
Sedlo Selle Italia X1
Sedlovka Lapierre  SPC-619 carbon,  Ø: 27.2 mm L: 350 mm
Hmotnost 8,3 kg (vel. M, 52 cm, bez pedálů)
Cena 62 990 Kč – www.mojekolo.cz

 

Foto: Štěpán Hájíček