home Aktuality, Novinky, Představení Nová rychlostní raketa stáje FDJ – Lapierre Aerostorm DRS

Nová rychlostní raketa stáje FDJ – Lapierre Aerostorm DRS

Při časovce rozhoduje o vítězství každá vteřina, či každý její zlomek, proto se zástupci teamu FDJ obrátili na vývojáře značky Lapierre, zda by jim postavili lepším, rychlejší a efektivnější časovkářskou zbraň. Výsledkem je model Lapiere Aerostorm DRS (Drag Reduction System).

Ve snaze dosáhnout jediného vytyčeného cíle – rychlosti – se konstruktéři z Lapierre zaměřili hned na několik oblastí, konkrétně ovládání, brzdy a samozřejmě i aerodynamiku. Za projektem Aerostorm DRS přitom stojí tři společnosti, či tři subjekty. Značka Lapierre, technici z teamu FDJ a konstruktéři ze společnosti Pulsaéro aircraft. Vývojtohoto kola přitom zabral plné dva roky!

Lapierre Aerostorm DRS

Nyní se pojďme podívat na konkrétní vylepšení seřazená dle jednotlivých aspektů jízdy

Ovládání: Geometrie modelu Aerostorm DRS byla oproti předchůdci  kompletně přepracována. Rám se snížil, zatímco horní rámová trubka narostla do délky. Strmější je nyní sedlový úhel a navýšena byla hodnota rozvoru. Výsledkem je nekompromisní agresivní závodní geometrie i posed!

Brzdy: Nové na zakázku vyráběné brzdy s centrálním tahem byly vyvinuty a navrženy čistě pro model Aerostorm DRS. Cílem bylo zvýšení efektivity a snížení aerodynamického odporu. Čelisti jsou nyní krásně zarovnány s rámem, aby se snížila čelní plocha a takto byla zlepšeno obtékání vzduchu.

Drag Reduction System (DRS): Trubky využívající ve velké míře kapkovité profily nezahrnují pouze rám, ale byly využity také u integrovaného kokpitu, opět s cílem snížit odpor vzduchu a posílit rychlost. Rám, vidlice, představec a řídítka jsou nově navrženy jako jeden celek, který přináší výrazný posun právě po stránce aerodynamiky. Vše je samozřejmě podpořeno četnými testy ve aerodynamickém tunelu, ale také na velodromu v Roubaix a opomenuty nebyly ani praktické zkoušky v reálném terénu loni na podzim.

Lapierre Aerostorm DRS

reklama

Další zajímavé prvky a konstrukce

Zbrusu nový Lapierre Aerostorm DRS využívá nejpokročilejších metod zpracování karbonu, stejně jako špičkové materiály a nejnovější výrobní postupy. Také díky tomu vzrostla kupříkladu tuhost zadního trojúhelníku mezigeneračně o dobrých 30%! Opomenuta nebyla ani stránka hmotnosti, kdy je lapierre Aerostorm s údajem 8,1 kg (vel. M) jedním z nejlehčích časovkářských speciálů dneška.

Zajímavou perličkou na konec je začlenění prvku TDT (Trap Door Technology), který se poprvé objevil na modelu Lapierre Xelius SL (2016). Zjednodušeně řečeno se jedná o speciální port či „dveře“ na spodní straně rámu pro umístění baterie systému Shimano Di2 dovnitř rámu a to s nanejvýš snadným přístupem, navíc v ideálním místě z hlediska těžiště kola. Je celkem logické, že si tuto vymoženost „vyžádali“ mechanici stáje FDJ, jimž se tímto značně zjednoduší práce.

A konečně, pozice jezdce je plně nastavitelná a měla by odpovídat požadavkům každého jedince. Počítá se kupříkladu s možností výměny představce ve třech délkách (65/85/115mm) a s možností ladit polohu sedla v rozsahu až 10 cm. Celkem samozřejmé a dnes nezbytné se zdá i to, že je tento rám a všechny jeho prvky schváleny rozhodčími z UCI a proto může být Lapierre Aerostorm DRS bez problémů použit na všech mezinárodních závodech od základních po vrcholné soutěže.

Foto: Lapierre Bikes