Na test kola od prestižní domácí značky Festka, o níž je od jejího vzniku slyšet více v zahraničí než v našich končinách, jsme se těšili dlouhou dobu. Po všech stránkách se totiž jedná o nové pojetí silničního kola.
Především jména obou rodičů, která najdeme zapsána v rodném listu tohoto stroje, dávají tušit, že tohle rozhodně nebude nic, na co jsme byli dosud zvyklí. Ideou konceptu je jistojistě nový trend takzvaných gravel biků, který nám nově přináší geometrií a šíří plášťů nové, rychlé, „obojživelné“ a univerzální silniční stroje. Už tedy nemusíte řešit výběr trasy švihu podle povrchu a držet se na silničce dogmaticky zažitého asfaltu.
Zkrátka a dobře si jedete, kam chcete, bez ohledu na to jaký je kde povrch. Střelíte to chvíli po šotolině, chvíli lesem, kousek po louce a pak zase hučíte po čerstvě položeném asfaltu hladkém jako sklo. Vše je podřízeno naprosté svobodě, vašim endorfinům, touze po dobrodružství či vzrušení z objevování.
Otec Gravel, matka One
Stroj tedy podle nového trendu a vlastností dostal příjmení Gravel. O to ostatní, jak už to v životě chodí, se postarala matka. Konkrétně konstruktéři a karbonoví mágové ve Festce sedli za svá rýsovací prkna a přivedli na svět dalšího potomka se jménem nové řady ONE.
Festka je relativně mladá česká firma, která má však rozhodně velké ambice, takže s označením „garážovka” u ní narazíte. Spíše je to fenomén nebo kult, ale jak bylo řečeno hned zkraje, tak zejména mezi zahraničními zákazníky. Po několika velkých úspěších na americkém veletrhu NAHBS (North American Handmade Bicycle Show) anebo na německém Eurobiku se této značce dostalo uznání a její kola dnes vlastní šťastní majitelé po celém světě.
Úspěch je postaven na jednoduché myšlence, kterou tvoří kombinace kvality, ruční práce, originality a individuálního přístupu k zákazníkovi. Ve Festce jsou jednoduše schopni a ochotni proměnit vaše sny ve skutečnost. Na jejich stránkách www.festka.com se můžete seznámit s několika platformami rámů, a ty dotvořit přesně podle toho, co vy sami požadujete.
Jemné křivky karbonového rámu a luxusní výbava jako toto hlavové složení Chris King
Karbon na míru? No problemo!
Již bylo zmíněno, Festka Gravel pochází z modelové řady ONE, která využívá pro stavbu rámu především karbon. Trubky z tohoto materiálu dodává další česká firma Compotech, se kterou Festka již delší čas úzce spolupracuje. Za zmínku určitě stojí zcela jiný postup výroby a skladování, který má vliv na vlastnosti konečného materiálu.
Výjimečností ve výrobě je však tolik, že jejich důstojné popsání se nevejde do rozsahu tohoto testu. Ve zkratce vám proto bude muset stačit pouze hlavní informace, že použitý materiál neztrácí ani po letech své vlastnosti. V porovnání s konkurencí je to rozhodně silný argument.
Místa okolo nasazené galusky Tufo je tak akorát, rám by měl být schopen pojmout obutí až do šířky 35 mm.
Je libo krapet titanu?
Druhou specialitou, která upoutá hned na první pohled, jsou zadní patky vyrobené z titanu, jejichž zpracování je krásné a promyšlené zároveň. Vcelku svérázně vymodelované uchycení brzdového třmene Post Mount s určením pro 140 mm kotouče působí pevně, a ačkoli je zadní kolo uchyceno trochu „postaru” rychloupínákem 9 mm, tak celý spoj dobře drží.
Překvapilo nás, že zde nenacházíme výměnný hák přehazovačky jelikož je vše vyrobeno z jednoho kusu! Nastavení přehazovačky a přesnost řazení jsou zde jasnou prioritou. Otázkou je, zda-li tento přínos dostatečně vyvažuje možné komplikace v případě pádu. Nicméně budoucí majitel se může spolehnout, že i poškozenou titanovou patku jsou schopni ve Festce bez problémů opravit či nahradit.
Třešničkou na dortu karbonového rámu jsou tyto jednodílné titanové patky vyrobené z jednoho kusu, tedy bez výměnného háku přehazovačky.
Bikový dort SRAM se šlehačkou Tune
Hlava i střed rámu jsou podle poslední módy ve znamení oversize a Press Fit. Přední karbonová vidlice od firmy TRP je určena pro 160 mm kotouč a je doplněna o pevnou osu. Průchodnost pláště je vpředu i vzadu možná až do šířky 35 mm. Terénní apetit kola prozrazuje i jedenáctipastorková sada SRAM Force 1 s jednopřevodníkem o velikosti 42 zubů a doslova bikovou kazetou 11-36.
Výplety i zbytek komponentů mají už v podstatě klasický „festkařský” rukopis, takže kromě nápisů německé cukrárny Tune toho zde moc dalšího nenajdete. Celková hmotnost 7,1 kg bez pedálů ve velikosti 56 cm je pro tuhle silničku do terénu na kotoučích opravdu výjimečná!
Kombinace převodníku SRAM X-Sync 42t a klik Tune vypadá trochu zvláštně, po funkční stránce ale nelze tomuto spojení nic vytknout.
reklama
Tvrdě a sportovně
Kolo jsme dostali do testu obuté na galuskách Tufo Elite Ride v šířce 25 mm, takže s prvními jízdami jsme začali hezky po silničářsku. Oproti bikové výbavě brzd a převodů nás překvapila volba galuskových ráfků Tune s výškou 30 a 60 mm (P/Z), kterou jsme po celou dobu testu nemohli pochopit. Použité výplety sice celému kolu přidaly na rychlosti a postaraly se o to, že roviny už nebyly dlouhé a nudné, ubraly ale významně na komfortu a schopnosti pohlcování vibrací.
Složitá oprava poškozené galusky v terénu pak staví celou filozofii Gravel biku poněkud na hlavu. Příliš nepomohla ani výměna obutí za širší cyklokrosové galusky Tufo Dry Plus, jelikož se terén k tělu jezdce, kromě kol, bleskově přenášel i rovnou sedlovkou průměru 31,6 mm. Výměna za plášťové ráfky s nižším profilem by Festce i úsměvu jezdce rozhodně pomohla, stejně jako pohodlnější a zahnutá sedlovka s předpokladem aktivnějšího utlumení rázů od zadního kola.
Na silnici je Festka Gravel One Disk jako doma a letí jako raketa, jaké to ale bude na hlíně???
Need for speed!
Samotný posed na kole je rovněž hodně sportovní, což lze krásně vyčíst již jen z bočního pohledu. Nízká hlava, krátce vysunutá sedlovka s minimálním slopingem horní trubky, dlouhý představec a „old-school” úzká řídítka. Naštěstí je horní rámová trubka krátká, takže očekávání nataženého posedu ze staré školy se ukázalo jako liché, navíc odpadla i nutnost si na něj dlouho zvykat.
Od prvních metrů je ale cítit, jak moc kolo touží po rychlosti! A na to si překvapený jezdec, jenž čekal pohodlnou a rozvážnou kobylu, se kterou projede lokální bikový i silničářský revír, musí zvykat o poznání déle. Odezva na cokoliv je přímo raketová a reakce kola přichází snad dřív než akce!
Ani se nehne!!!
Mozek si stale nestíhá uvědomit, na čem jede. Tuhost rámu je ohromující ve všech klíčových bodech. Brzdy zastavují okamžitě a délka brzdné dráhy se rovná délce položené stokoruny. I karbonová řídítka Schmolke s představcem Tune, o kterých jsme si mysleli, že budou jak z pomazánky, působí přesně naopak.
Opatrně tedy opouštíme provoz města a za cedulí Olomouc konečně necháváme tuhle bombu (a také trenérovy rady o tepových zónách) naplno explodovat. Ani letos v zimě není sníh, v prosinci se závodí?! Na logiku už nemá mozek jezdce dostatek krve. Jediné, co si stíhá uvědomit, je fakt, že zítra bude muset vytáhnout svoje zazimované letní kolo, aby si porovnal dojmy. Ve vzduchu je totiž cítit útok na pevnostní rekord. Ten rám se prostě ani nehne!
Při pohledu na vcelku decentní provedení oblasti středu by jeden nečekal, že bude tuhost rámu téměř absolutní!
Festovní Festka
Po prvotním šílenství, kdy je nádrž v půlce, se už rozsvěcuje varovná kontrolka „přetížení“. Rychlost nepatrně klesá, zato pozornost narůstá a nastává prostor pro výzkum. Pocitově člověk na tomto kole šlape hodně pod sebe a je cítit, že hmotnost leží na rukou o trochu víc než obvykle. Festovní Festka se vším všudy.
Za páky se díky jejich větší velikosti drží výborně. Trochu horší už je to s úchopem za spodky. Řídítka mají jen 160 gramů, a váha tak výrazně ukrojila i jejich délku. Dlouhé držení za konce řídítek tak není zrovna ergonomické a v terénu se ruce potí strachem, že jim rodla utečou!
Velké páky s „hydraulickou“ věží dobře padnou do ruky, řídítka by ale mohla být delší…
Slalom mezi šiškami
O překvapení se při nájezdu do terénu znovu postará kombinace převodů. Je sice cítit větší odstup mezi jednotlivými převody, ale vše se dá bez problémů vykompenzovat vyšší kadencí. Ve finále jsou ale k dispozici jak převody do terénu a prudkých stojek, tak i na roviny. Snad jen na sjíždění balíku ve sjezdu už to není. Kolo ale baví zejména tím, s jakou lehkostí jede do kopce. Tam se projeví nízká hmotnost i geometrie naplno.
Ovládání je natolik živé, že slalom mezi šiškami v terénu není žádný problém. Stabilita sice trochu zaostává, otázkou je, jak velký podíl na tom mají 40 cm široká řídítka a prosincová bahenní břečka. V létě by totiž bylo vše o poznání jednodušší. Taktéž nízké teploty a krátký den nám nedovolily vyzkoušet zásadní parametr typický pro gravel biky, a sice kolik hodin bychom vydrželi v sedle. Dojem z posedu se spíše přiklání ke dvou až tříhodinovým vyjížďkám s důrazem na maximální výkon než k celodennímu trajdání po zapomenutých cestách.
Festka Gravel One Disc možná pohřbí vaše sny o super pohodlném kole, zato ale uspokojí všechny, kdož milují rychlost a „totální (sportovní) nasazení“.
FESTKA One Gravel Disc – závěr
Tahle kráska není vůbec jednoduchá!
Závěrem je třeba říct, že každá jízda byla lepší a lepší. Tahle holka prostě není jednoduchá a nevybalí vše hned na prvním rande. Útěchou pro začínající hochy tak může být fakt, že onu míru divokosti a prvoplánovitosti jsou schopni ve Festce individuálně naprogramovat, aby byla jejich partnerka alespoň trochu zvládnutelná a ve finále příjemná. Její schopnost poutat pozornost je totiž její tajnou zbraní a mužské ego dokáže patřičně polechtat a potěšit.
Více o tomto kole | PLUS | MÍNUS |
Na webu výrobce www.festka.com Cena: individuální (na dotaz – kontaktní formulář na webu) Hmotnost: 7,1 Kg (vel 56 cm, bez pedálů) |
Možnost úprav na přání (design, geometrie, zpracování) Originalita Univerzálnost použití Nízká hmotnost Kotoučové brzdy Akcelerace a tuhost rámu Lanka a bovdeny vedené venkem |
Galusková kola nejsou ideálním doplňkem gravel biku Zbytečně tvrdé vysoké ráfky Příliš úzká řídítka Tvrdá sedlovka průměru 31,6 mm s přímým zámkem Až příliš sportovní geometrie na standard gravel biků (lze ale na přání upravit) |
FESTKA One Gravel Disc | ||
Rám | Festka One Gravel | |
Vidlice | TRP Carbon CX Disc | |
Hlavové složení | Chris King InSet 3 | |
Představec | Tune GeilesTeil 4.0 (120 mm) | |
Řídítka | Schmolke Spurtstark (40 cm) | |
Omotávka | Festka Rocket Parts | |
Řazení | SRAM Force 1 | |
Přehazovačka/Přesmykač | SRAM Force 1 | |
Kazeta | SRAM PG 1170, 11 speed , 11-36 z. | |
Kliky/Převodník | Tune Smart Foot 175/SRAM Force 1 X-Sync 42 z. | |
Brzdy | Sram Force 1 (kotouče 160/140 mm Centerline) | |
Zapletená kola | Tune Schwarzbrenner Tubular Disc (38/58 – P/Z) | |
Pláště | GaluskaTufo Elite Ride 25 mm / alternativně Tufo Flexus Dry Plus 32 mm | |
Sedlo | Selle San Marco Regale Carbon FX Narrow | |
Sedlovka | Tune Starkes Stuck 31.8 mm | |
Hmotnost | 7,1 kg (vel. 56 cm, bez pedálů) | |
Cena | na dotaz – www.festka.com |
Foto: Jan Reiner